Op het scherpst van de snede: Passende kuil bij beweiding

In deze aflevering laten we zien hoe je werkt aan een passende kuil bij beweiding. Daarnaast vind je twee verhalen van Grip-op-Gras-deelnemers, met vele praktische inkijkjes hoe zij toewerken naar nog meer vers gras in de weidende koe.

Weidegras wisselt, zo weet iedereen, sterk van samenstelling gedurende het seizoen. Het is daarom van belang nu al na te denken over de kwaliteit van de kuilen die je nu maakt. Zodat ze passen bij de kwaliteit van het verse voorjaars-, zomer- of herfstgras. Met ‘passen’ bedoelen we vooral dat het RE-gehalte in het totale rantsoen niet boven de 155 gram per kg ds uit komt. Dit plaatje geeft daarbij de kern aan:

Afbeelding_1_op_het_scherpst_van_de_snede.png

Kwadrant A is een winterrantsoen met een aandeel mais van 5-6 kg ds. Dan moet daar kuil bij met 180 RE.  Kwadrant B is ook een winterrantsoen, maar dan alleen met kuilgras. Dan moet die kuil 155 – 160 RE zijn. De kwadranten C en D gaan over de kwaliteit van kuilen die worden bijgevoerd naast het weidegras. Dit is waar de video over gaat. Kwadrant C betreft het bijvoeren van gras- en maiskuil in het weideseizoen. Met daarbij 5-6 kg ds uit mais en 6-7 kg ds uit weidegras. Dan moet daar kuil tegenover staan van 160 RE. Bij kwadrant D wordt alleen kuilgras bijgevoerd naast weidegras (6-7 kg ds). Dat moet dan echt een eiwitarme kuil zijn van 140 RE.

Managementknoppen

In de video vertelt weidecoach Michiel Meindertsma aan welke ‘knoppen’ je als melkveehouder kunt draaien om de kuilkwaliteit te beïnvloeden. Dat zijn er vijf:

1. Lichte of zware snede (eerder of later maaien). Vuistregel: het RE-gehalte daalt 3,5 – 4,5 gram/dag. Stel je moet 140 RE in je kuil hebben (kwadrant D), hoe weet je dan wanneer je op die 140 RE zit? Als eerste: kijk naar vers grasanalyses die Veeteelt wekelijks publiceert ( https://veeteelt.nl/nieuws/versgrasupdate). Als tweede: kijk naar de kuiluitslagen van de afgelopen 5 jaar (referentie) en kijk naar combi maaidatum en RE-gehalte.
  2. Vuistregel: Bij weidesnede stijgt/daalt RE-gehalte 0,66 per kilo stikstof die je meer/minder strooit. Bij maaisnede stijgt/daalt RE-gehalte 0,55 per kilo stikstof die je meer/minder strooit.
  3. Verhouding DVE/OEB. Hier gaat het NIET om het RE-gehalte, maar de bestendigheid van het gevormde RE.

* Bij droger inkuilen is DVE hoger en OEB lager: je krijgt een meer bestendige kuil!

* Bij natter inkuilen is DVE lager en OEB hoger: je krijgt een meer onbestendige kuil!

1. Van elke kuil analyse en precies weten waar die zich bevindt.

Het is een open deur, maar toch goed om nog even te melden. Het is immers de basis om je rantsoen bestaande uit vers weidegras en kuilgras goed te kunnen maken.

1. Voldoende ruwvoer in de zomer

De laatste jaren kennen we warme, droge zomers. Zodanig dat gras buiten niet meer groeit en het nodig is kuil bij te voeren. Je moet daar nu rekening mee houden als je ruwvoervoorraad niet zo groot is en een aparte kuil maken die je komende zomer al zou kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van ronde (of vierkante) balen.

Praktische tips van Tom Kortleve

Afbeelding4

Tom Kortleve uit Oud-Alblas is een gepassioneerde beweider. Dagelijks moeten zijn koeien, die dag en nacht buiten zijn, 12 kilo ds uit vers gras zelf ophalen. Hij heeft 5 tips hoe dat het beste te doen. Een interview met een bevlogen Grip-op-Gras-deelnemer over zijn keuzes, valkuilen en uitdagingen. Lees hier zijn hele verhaal.

Sober en simpel boeren’

Paul_en_Ingrid_Hazenberg.jpg

1500 uur weidegang en 8 kilo ds/dag uit weidegang. Dat doel willen Paul en Ingrid Hazenberg uit De Moer (N.-Br.) met hulp van Grip op Gras bewerkstelligen. Hoe? Niet tekort afweiden (snelle hergroei), smakelijk kruidenrijk grasland, koeien opsluiten in de wei en overcapaciteit bij robots. “Weidegang en productie gaat prima samen.” Lees hier hun hele verhaal.

Groet, Projectteam Grip op Gras

Stichting Weidegang | +31 23 23 020 23 | Nieuwe Gracht 3, 2011 NB Haarlem | www.stichtingweidegang.nl |