Op het scherpst van de snede: Rekenen met bijvoeding

In deze video van 'Op het scherpst van de snede' gaat het over de soms lastige puzzel van het afstemmen van de bijvoeding op het aanbod en opname van vers gras. Grip op Gras-deelnemer Job van de Water vertelt samen met WeideCoach Harm Rijneveld hoe hij dat aanpakt.

Job van de Water (rechts) en weidecoach Harm Rijneveld (links) vertellen presentator Florus Pellikaan (buiten beeld) hoe je het beste de bijvoeding kunt afstemmen op het aanbod en opname van vers weidegras.

Koeien bij zonsopkomst naar buiten

Vroeg melken en de koeien zo vroeg mogelijk naar buiten. Want bij zonsopgang vreten de koeien het meest. Dat is de basis van de bedrijfsvoering van Job van de Water. “We praten allemaal over het aantal uren weidegang, maar voor mij gaat het vooral om de kilo’s drogestof die ze buiten halen.”

Afbeelding1

Job van de Water begint om 5.00 uur met melken, waarna de koeien meteen naar buiten gaan. “Bij zonsopgang vreten ze het meest.”

Puzzelen met voordroogkuil in TMR

De bijvoeding bij Van de Water is een TMR-rantsoen bestaande uit voordroogkuil, mais, de krachtvoergrondstoffen cigarant en tarwemeel. Verder stopt hij bietenpulp en raapschroot in het rantsoen. “Daar stuur ik het ureumgehalte mee.” Als ze boven de 19 komt gaat er meer bietenpulp en minder raapschroot in het TMR-rantsoen. Komt ze onder de 15 dan geldt het omgekeerde: meer raapschroot en minder bietenpulp. De hoeveelheden mais, cigarant en tarwemeel zijn vrijwel constant, dus de afstemming van het TMR-rantsoen op het vers grasaanbod en opname gebeurt alleen door de hoeveelheid voordroogkuil te variëren.

Afbeelding2

De vader van Job van de Water vult de voermengwagen om daarna het TMR-rantsoen voor het voerhek te draaien.

Voordroog in voorjaar minimaal

Een belangrijk sturingsmiddel in de afstemming van de bijvoeding is de hoeveelheid restvoer voor het voerhek die Van de Water ’s morgens bij het melken aantreft. Mede gebaseerd op de liters melk die hij tijdens het melken voorbij ziet komen, geeft hij aan zijn vader door hoeveel voordroogkuil er in het TMR-rantsoen moet komen. De app (online volgsysteem) van Grip op Gras is volgens hem onmisbaar om de gemaakte keuzes achteraf te toetsen. “Daarom vul ik het trouw in bij elke uitslag van het tankmelkureum.”

Afbeelding3

Medio mei haalden de koeien van Job van de Water bijna 10 kg ds per dag op uit de wei. Het aandeel voordroogkuil in het TMR-rantsoen was toen laag. Begin juli, doen de ds-opname uit vers gras 6,5 kilo was, schroefde de Zuid Hollandse melkveehouder het aandeel voordroogkuil flink op.