Op het Scherpst van de Snede: Jongvee weiden

Graag laten we je kennismaken met de eerste uitgave van ‘Op het Scherpst van de Snede’, een reeks van vakgerichte filmpjes en expertverhalen met melkveehouders en WeideCoaches.
Elke aflevering pakt een uitdaging bij de kop als het gaat om het slim omzetten van zoveel mogelijk gras in melk. Zodat je praktische handvatten krijgt om een echte weidegras-verdubbelaar te worden. Daarvoor leveren we je feiten & cijfers én praktijkkennis aan.

Belang van jongvee weiden

Om een goede graaskoe te fokken is het weiden van jongvee belangrijk. Door jongvee te weiden leren de dieren goed grazen en bouwen ze immuniteit op tegen maagdarm- en longwormen. Daarnaast heeft weidegang van jongvee een positief effect op de skelet- en spierontwikkeling. Ons advies is daarom jongvee in de opfok, als kalf en pink gezamenlijk, 200 dagen te weiden.

Hoe jongvee weiden

Ons advies is om het eerste jaar dat de dieren weiden te werken met vaste groepen dieren. In het eerste jaar moeten de dieren hun immuniteit opbouwen en met vaste groepen houd jij als melkveehouder daarbij het overzicht. Weid de dieren het eerste jaar ook dicht bij huis zodat je ze goed in de gaten kunt houden. Als je dieren als kalf hebben geweid is weidegang van je pinken een stuk eenvoudiger. De dieren hebben inmiddels hun immuniteit opgebouwd en kunnen, in een wisselde groep, op een veldkavel worden geweid.

In onderstaand figuur zie je het systeem dat de melkveehouder Kees van Loenen (uit het filmpje) toepast + de tips die Bert Philipsen daarbij geeft. Kees weidt alle dieren die geboren zijn tussen  maart van het voorgaande jaar en februari van het opvolgende jaar in één groep van begin juni tot en met half september. De pinken die het voorgaande jaar al immuniteit hebben opgebouwd weiden van mei tot en met november op de veldkavel.

Jongvee weiden

A: Op 6 en 2 weken voordat dieren de eerste keer gaan weiden kunnen de dieren geënt worden tegen longwormen. Vliegen kun je bestrijden door kalveren oorflappen in te doen of te behandelen met pour on.

B: Laat de dieren de eerste twee dagen dat ze naar buiten gaan wennen aan ruimte, licht en schrikdraad. Doe dat bij voorkeur op bewolkte dagen. Dit kan bijvoorbeeld in een lege sleufsilo die aan een kant is afgesloten met schrikdraad. Een alternatief is de kalveren door de dierenarts een rustgevend spuitje te laten geven voordat ze de eerste keer de wei in gaan.

C: Weid de dieren de eerste maand in een licht besmette weide voor het opbouwen van immuniteit. Dit kan een weide zijn waar vorig jaar of aan het begin van het huidige weideseizoen koeien in geweid hebben.

D: Laat op ca. 5 weken na uitbrengen mestmonsters van verse mest van een aantal dieren analyseren op maagdarmwormeieren en behandel indien nodig.

E: Als dieren niet geënt zijn tegen longworm controleer dan regelmatig of ze hoesten bij opjagen. Behandel indien nodig.

F: Als de dieren op stal komen kun je ze monitoren op een besmetting van maagdarm- & longwormen en mineralenstatus door middel van bloedmonsters van een aantal dieren. Behandel alleen als er aanleiding toe is.

G: Als de pinken (2e jaar weidegang) op stal komen kun je ze monitoren op de mineralenstatus door middel van bloedmonsters van een aantal dieren.

Let op: percelen met een matige ontwatering of hoog slootwaterpeil zijn leverbotgevaarlijk. Volg de waarschuwingen van leverbotbesmetting in de vakpers. Bij verhoogd risico, weid op die percelen na half augustus niet meer.

1:  Bemest het weiland waarin de kalveren en pinken worden geweid vooraf niet, of slechts met een lichte kunstmestgift, zodat het gras niet te veel eiwit bevat.

2: Weid je kalveren (na de eerste maand) tweewekelijks om op etgroen, schaar in bij 1500 kg en reken daarbij een halve hectare per 10 dieren. Om de dieren goed aan de groei te houden verstrek je daarnaast 1 kilo kalverbrok per dier per dag.

3: Door in de winterperiode het ruwvoer te monitoren op mineralen en zo nodig aan te vullen met een mineralenmengsel of via de brok zorg je ervoor dat de dieren met een goede mineralenstatus naar buiten gaan. Eventueel kun je in de weide een mineralenbolus geven (kalveren vanaf 100 kg 1 bolus, pinken 2 bolussen).

4: Voor het weiden van pinken zijn verschillende systemen:

• 7 daags omweiden (inscharen bij 1700 kg ds, 0,4 hectare per 10 dieren)
  • De pinken achter de koeien aan weiden
  • Standweiden (2,2 hectare per 10 dieren).

Meer ambitie

Heb je de ambitie om jongvee meer en uniformer te weiden (afhankelijk afkalfpatroon) kies er dan voor je kalveren in twee groepen te weiden. Start half april met het weiden van alle kalveren van 6 maanden en ouder en weid deze dieren tot half juli. Half juli start je met het weiden van alle dieren van 3 maanden en ouder en je haalt deze half september weer binnen. De voordelen van dit systeem zijn dat de groepen kalveren homogener zijn en dat er geen kalveren tussen de jaargangen door schieten. Zo kan al het jongvee twee jaar achtereen weiden, als kalf en als pink. In dit systeem kun al je pinken ouder dan een jaar in één groep weiden.

Veel succes met het weiden van je jongvee!