Op het scherpst van de snede: Zo levert meer weidegang meer geld op

Koeien die zelf het gras ophalen is het goedkoopst. Hoeveel goedkoper dan? En wat levert nóg meer weiden, nóg meer vers gras in de koe op? In deze video rekent weidecoach en Flynth bedrijfsadviseur Rinus Wientjens uit dat weidegang op het bedrijf van Richard Neefjes in Warder (N.H.) nu al €24.000 oplevert (excl. weidepremie). Maar meer beweiding kan hem nog eens dik €4600 extra opleveren.

“Ik heb het gevoel dat ik nog meer uit weidegang kan halen.” Die uitspraak van melkveehouder Richard Neefjes (geen deelnemer aan Grip op Gras), staat niet op zichzelf. Weidecoach en Flynth bedrijfsadviseur Rinus Wientjens hoort het vaker in zijn dagelijkse werk. Dat zette hem jaren geleden aan een rekenprogramma te ontwerpen, om inzichtelijk te maken hoeveel weidegang financieel oplevert. En of dat praktisch is te doen via Nieuw Nederlands Weiden.

In deze tweede video van 'Op het scherpst van de snede' rekent Wientjens voor dat weidegang Richard Neefjes nu een besparing oplevert van bijna €24.000.

Op het scherpst van de snede 1

De berekening besparing voerkosten, gebaseerd op de weidesituatie in 2023

De bedrijfsspecifieke kosten per kilo droge stof voor het maken van graskuil zijn ruim 13 cent. Als koeien zelf vers gras opalen kost dat ruim 5 cent per kilo droge stof. Dat verschil van ruim 8 cent leverde Neefjes vorig jaar (totaal 1800 uur weidegang) €12.877 op. Stel dat er geen weidegang was geweest, dan had Neefjes meer graskuil moeten maken. En vanwege de hogere verzadigingsgraad ervan ook meer krachtvoer moeten voeren; een extra kostenpost van ruim €11.000. Wat het totale voordeel van weidegang vorig jaar bij €24.000 maakt. Enige nuance is hier op zijn plaats. Zo kun je in plaats van krachtvoer natuurlijk ook (goedkoper) ruwvoer aankopen. En er is hier gerekend met een wat duurder eiwitrijk brok; dat kan ook worden ingevuld met het goedkopere A-brok. Een andere nuance is dat bij meer weiden er minder opbrengst per ha is ten opzichte van graskuil winnen. Daar staat tegenover dat het eiwit in vers gras wel hoogwaardiger is. Die twee zaken kun je grotendeels tegen elkaar wegstrepen.

Nog meer weidegang?

Nu terug naar het gevoel van Neefjes: kan ik dit jaar nog meer uit weidegang halen? Eerst de praktische kant. De Noord Hollandse melkveehouder heeft een beweidbare huiskavel van dik 39 ha, waarop hij Nieuw Nederlands Weiden toepast. Na wat puzzelen komen Wientjens en Neefjes uit op een weideplatform van 14 percelen van gemiddeld 2,8 ha. In het voorjaar, als de hergroei hoger is, volstaat een rotatie van 6 dagen over 6 percelen.

Op het scherpst van de snede 2

Nieuw Nederlands Weiden in de praktijk. De gemiddeld 108 koeien roteren in het voorjaar 6 dagen op 6 weidepercelen van gemiddeld 2,8 ha.

In stap 3 van het rekenprogramma bepalen Wientjens en Neefjes hoeveel meer laatstgenoemde kan weiden t.o.v. de gemiddeld 10 uur per dag vorig jaar. Op basis van een gemiddelde hergroei door het jaar heen van 60 kilo droge stof per dag komen ze gemiddeld uit op 12 uur per dag. Gemiddeld, want in het voorjaar bij een hogere hergroei zou Neefjes zijn koeien dagelijks 16 uur weidegang moeten geven om optimaal te profiteren van het verse gras.

Op het scherpst van de snede 3

Bij een gemiddelde dagelijkse hergroei van 60 kilo droge stof, zou Neefjes zijn koeien dagelijks 12 uur moeten weiden.

Wat levert het op?

Neefjes zou dus meer moeten weiden en praktisch kan het ook via Nieuw Nederlands weiden. Maar wat gaan die twee extra uren weidegang per dag hem opleveren? De vers grasopname per dag stijgt dan van 7,7 naar 9,3 kilo droge stof per dag. Dat levert een extra besparing op ruwvoerkosten van bijna €2500. Daar komt nog eens een extra besparing op krachtvoerkosten bij van €2155, waardoor de totale extra besparing uitkomt op €4652.

Op het scherpst van de snede 4

Gemiddeld twee uur extra weidegang dit jaar kan Richard Neefjes een extra besparing opleveren van €4652.

Ga je het doen?

Richard Neefjes is blij dat hij nu inzichtelijk heeft wat het voordeel van weidegang vorig jaar was, en wat er nog meer uit te halen is. Zijn doel dit jaar is dan ook zeker om meer weidegang toe te passen. Maar hij is nuchter genoeg om te wijzen op het verschil tussen theorie (rekenprogramma) en de praktijk. “Neem alleen al dit natte voorjaar, waardoor mijn koeien later naar buiten kunnen dan vorig jaar. Wat dat betreft begin ik dus al met een achterstand zou je kunnen zeggen.” Toch zijn Neefjes en Wientjens het erover eens dat de economische potentie van weidegang, van zoveel mogelijk vers gras in de koe, niet moet worden onderschat. Wientjens: “Als de bedrijfsopzet zich er voor leent loont het altijd de koeien zoveel mogelijk zelf het gras op te laten halen.”

Groet, Projectteam Grip op Gras

Stichting Weidegang | +31 23 23 020 23 | Nieuwe Gracht 3, 2011 NB Haarlem | www.stichtingweidegang.nl |