Op het scherpst van de snede: Kruiden en beweiding: een uitdagende combinatie

Productief kruidenrijk grasland is in opkomst, maar hoe houd je met name de kruiden in je weidepercelen? In de 12e video van 'Op het scherpst van de snede' deelt biologisch melkveehouder Arie Poot zijn ervaringen. Nyncke Hoekstra van het Louis Bolk Instituut komt met concrete handvatten.

“Mijn koeien geven meer melk als ze uit het kruidenrijk grasland komen. Verder is het goed voor de gezondheid en robuustheid van mijn koeien en de bodem, is de droogteresistentie beter en de klavers zorgen voor de stikstoflevering.” Dat is de reden waarom Arie Poot, sinds 2017 boert hij biologisch, ruim 40 ha van zijn beweidbare huiskavel van 65 ha heeft ingezaaid met productief kruidenrijk grasland. In het Noord Groningse Tinallinge melkt hij 100 koeien, waarbij hij naast de huiskavel ook nog de beschikking heeft over 20 ha van Natuurmonumenten met diverse beheers-pakketten en 20 ha grasklaver in samenwerking met een akkerbouwer. Een extensief bedrijf dus, dat momenteel dag en nacht beweid, waarbij na elke melkbeurt de koeien een nieuw perceel in kunnen. Na twee of drie weken begint de weidecyclus opnieuw.

Arie poot

Biologisch melkveehouder Arie Poot heeft 40 ha van zijn 65 ha beweidbare huiskavel ingezaaid met productief kruidenrijk grasland.

Eerste twee jaar top

Dé uitdaging voor Poot is om het kruidenbestand in zijn weidepercelen op peil te houden. “De eerste twee jaar na inzaai zijn top, de koeien vreten en graag van en ze komen met meer melk thuis.” Maar na twee jaar, zo ervaart hij, krijgen de kruiden het lastig in de competitie met gras. Nyncke Hoekstra, onderzoeker bij het Louis Bolk Instituut, komt in de video met vijf praktische handvatten waarmee je kruiden beter en langer kunt handhaven in weidepercelen:

1. Kies voor rassen en soorten kruiden die beter tegen beweiding kunnen.

2. Zorg voor rustperiodes (stripgrazen of vergelijkbaar beweidingssysteem). “Kruiden hebben een rustperiode nodig om te herstellen en tot bloei te komen.”

3. Plan een maaisnede tussendoor

4. Bemest niet teveel stikstof (volg advies voor gras-klaver). De commissie bemesting grasland en voedergewassen kwam onlangs met specifiek bemestingsadvies voor productief kruidenrijk grasland.

5. Zorg dat kalibemesting op orde is

Ze erkent dat productief kruidenrijk grasland op zand ’t het beste doet, gevolgd door klei- en daarna veengrond.

Financieel aantrekkelijk

Hoekstra toont in de video ook een financiële berekening, waaruit blijkt dat productief kruidenrijk grasland economisch gelijkwaardig presteert in vergelijking met maaisnedes. Hierin zijn voordelen die niet tot moeilijk in euro’s zijn uit te drukken, denk aan gezondheid koeien en droogteresistentie, niet verwerkt. Dus het uiteindelijke voordeel is groter dan hier becijferd zo benadrukt Nyncke Hoekstra.

Productief kruidenrijk grasland vraagt om vakmanschap, zoveel is duidelijk. Maar de voordelen zijn ook evident. “We gaan ermee door”, zo zegt Poot dan ook aan het eind van de video. Om dat vakmanschap te voeden, heeft het Louis Bolk Instituut recent de Handleiding Productief Kruidenrijk Grasland gemaakt. Deze is hier te downloaden.

Koeien in kruidenrijk grasland

Bron: Louis Bolk Instituut