Skip to main content

Column De Weideman: Het imago van Skoda, VW en Audi

Wijnand Pon heeft begin deze maand de pers uitgenodigd op zijn melkveebedrijf. Boodschap: hij is tegen de weidepremie van één cent bij Friesland Campina. Opmerkelijk, want hij levert zijn melk aan A-ware. Pon: ‘Door zo de nadruk te leggen op weidegang wordt ons type bedrijfsvoering min of meer neergezet als inferieur’. Zo’n statement van een marketingman, dat verdient een analyse.

Die analyse begint voor mij bij Albert Heijn. Naast de verse melk, karnemelk, vla en yoghurts in allerlei smaken, gemaakt van weidemelk, ligt daar ook nog de kaas en sinds kort de slagroom met een weidemelklogo. En voor eind 2016 komt daar het meeste roomijs nog bij, zo is mij verteld.

Ook bij andere supermarkten rukt weidezuivel op in de schappen. Zelfs Aldi wil niet achter blijven en heeft de eerste huismerkkaas met het weidemelklogo in de schappen. Het lijkt mij niet zo’n gewaagde stelling meer dat weidezuivel in Nederland de nieuwe standaard wordt. En misschien volgt Duitsland ons daarin. De eerste weidezuivelproducten zijn daar al gesignaleerd.
Buiten Europa wordt nog geen weidemelk verkocht. Maar het beeld van de blauwe luchten, groene weilanden en koeien die daarin grazen maken van Nederlandse zuivel een sterk merk.

De stelling van Pon dat ‘zijn melk niet minder is en zijn koeien het ook niet minder hebben’ onderschrijf ik wel. Maar ja, hij weet ook als geen ander dat consumenten meer voor een auto over hebben als er een VW-logo op staat, in plaats van een Skoda-embleem. En voor een Audi betalen ze grif nog meer. Emotie heeft een waarde in de markt. Als het om voeding gaat zijn consumenten bereid meer te betalen voor producten die ‘natuurlijk’ en ‘authentiek’ zijn. Waarden die één op één gelinkt worden aan weidegang. Weidegang vertegenwoordigt dus gewoon waarde in de consumentenmarkt.

De stelling van Pon dat ‘de kostprijs met weidegang met 4 cent wordt verhoogd’ lijkt mij een slag in de lucht. Volgens mij kan hij één of twee cent per kg melk meer verdienen als hij net zo veel aandacht geeft aan zijn gras als aan zijn koeien. Een wekelijkse FarmWalk is hiervoor een goede eerste stap.
Die wandeling door je eigen land om grashoeveelheden te schatten en je planning te maken, is een heel goed middel om weidegang strak te managen. Ook met een paar honderd koeien. Ik daag Wijnand Pon uit om het eens te proberen.

We spreken elkaar,

de Weideman Def

 

logo zuivelnl

De Weideman wordt mogelijk gemaakt door ZuivelNL