Column De Weideman: "Nieuwe Weiders, Het Nieuwe Normaal"

Eind december maakte ik spontaan een vreugdedansje. Een kleintje, want door alle fosfaatellende was ik niet in een feeststemming. Maar er viel een bijzonder keerpunt te vieren: in 2016 kwamen er driehonderd Nieuwe Weiders bij! Driehonderd veehouders die na jaren met de koeien volledig op stal de staldeuren weer open hebben gezet en de koeien lieten grazen. Fantastisch! Want daarmee is het aandeel bedrijven met weidegang voor het eerst in decennia weer gestegen.

Tot een paar jaar geleden kon je mij ’s nachts wakker maken voor elke nieuwe weider. Zo bijzonder was dat. Nog steeds is mijn achting voor die keuze groot en word ik zielsgelukkig van elke veehouder die weer de stoute laarzen aantrekt, draadjes en waterbakken neerzet en het gras gaat volgen om op het moment suprême de deur open te zetten. Maar ja, driehonderd van die helden. Ik moet ook aan mijn slaap denken….

Alles wijst erop dat 2017, naast alle frustraties over de pijn van het fosfaatplafond, weer een jaar wordt met vreugde- en weidedansjes. Het jaar is amper begonnen, maar er hebben zich al 73 melkveehouders gemeld voor begeleiding van een Weidecoach om dit jaar weer te gaan weiden. En nog eens 250 melkveehouders willen een vrijblijvend gesprek met een Weidecoach om te zien of zo’n traject wat voor hen is.

Dat kan wat worden, want in 2016 kwamen die aanvragen pas in maart binnen bij de Stichting Weidegang. Die is dus begonnen met het opleiden van een tweede team WeideCoaches om de vraag naar begeleiding aan te kunnen. En daarnaast is er dan nog een groep Nieuwe Weiders die gewoon zonder begeleiding weer gaat weiden!

Ja, ik begin als Weideman dit jaar met heel veel plezier en de verwachting van heel veel moois. Er is ontzettend veel te winnen met weidegang. Met een premie van anderhalf tot twee cent praat je bij een miljoen liter melk over vijftien tot twintig duizend Euro extra inkomsten. Wat we inmiddels leerden van de eerste Nieuwe Weiders is dat starten met weiden niet meteen van een leien dakje gaat, maar dat het toch goed valt te leren. En op elk potje past een dekseltje. Een WeideCoach kan altijd een passende oplossing helpen bedenken voor bedrijven met een robot, een grote koppel koeien, of een kleine huiskavel. Kortom, 2017 wordt hèt jaar waarin Nieuwe Weiders het Nieuwe Normaal worden in de sector!

de Weideman Def

logo zuivelnl