Column: De Weideman: GPR: GrasProductie Registratie

Melkveehouders hebben miljoenen Euro’s vastliggen in hun grond en ‘slechts’ tonnen in hun veestapel. Ik kan me dus hogelijk verbazen dat veehouders hun koeien scherp managen en veel over productiecijfers praten, ’s avonds nog even het niveau in de melktank willen zien…en vergeleken daarmee hun gras er zo’n beetje bij doen.

Ik wil me niet blijven verbazen, ik ga er iets aan doen. Samen met Stichting Weidegang ontwikkel ik een nieuw product: de GrasProductieRegistratie (GPR) als tegenhanger van de MelkProductieRegistratie (MPR).  Aan de BSK lezen veehouders af of het nog wel lekker loopt. Beslissingen over rantsoenen, selectie van dieren en stierkeuze worden genomen met de productiegegevens op tafel. Zelfs het bezoek van de voeradviseur is vaak afgestemd op het tijdstip waarop de nieuwe uitslagen binnenkomen.

Mijn conclusie: gras valt simpelweg buiten de boot bij de dagelijkse beslissingen omdat we er geen cijfers over hebben. Dat moeten we dus veranderen! Ik zie voor me dat de melkmonsternemer, na anderhalf uur in de melkput, ook nog anderhalf uur een ronde over het land maakt met een graslandhoogtemeter èn grasmonsters neemt. Dat levert cijfers op over hoeveelheid gras, grasgroei en de voederwaarde van het verse gras. Met dergelijke cijfers wordt je nooit meer verrast door je gras!
De mogelijkheden zijn bijna oneindig.

De Feedwedge geeft exact aan waar je de komende weken kunt weiden en wat je kunt maaien. Als je de samenstelling weet van het gras dat de koeien opnemen uit de wei kun je de bijvoeding daar goed op afstemmen en zo de grasbenutting en melkproductie verbeteren. Wel of geen graslandvernieuwing is geen natte vingerwerk meer, maar gebaseerd op cijfers. En, niet onbelangrijk, het gesprek met de buurman en de studieclub gaat vanzelf ook over je grasproductiecijfers, er valt iets te vergelijken en te leren.

Zogezegd zo gedaan. Dit jaar gaan twee stagiaires van Aeres Hogeschool Dronten de GrasProductieRegistratie testen bij 10 melkveehouders in Friesland en Drenthe. In het westen gaan PPP-Agro en het Veenweide InnovatieCentrum ermee aan de slag. Daarna gaan we kijken hoe we het uitrollen, zodat melkveehouders gebruik kunnen maken van deze dienst.

Door de MPR horen we bij de top in de wereld voor melkproductie en fokkerij. Mijn ambitie met de GPR is niks minder dan de trofee voor wereldkampioen grasproductie weer in handen te krijgen.

de Weideman Def

logo zuivelnl