Skip to main content

De Weideman

Column De Weideman: Herinzaaien is voor watjes?

Herinzaaien, doorzaaien. Het zijn woorden waar ik de bibbers van krijg. Als weideman wil ik het zonder kunnen. Ik wil dat matige percelen beter worden door mijn knappe beweidingsmanagement. Doorzaaien, herinzaaien? Dat is toch voor watjes! Wij als weidemannen…Maar helaas, ondanks goed weidebeheer zakken sommige percelen te ver af. Tot het zover is dat je bij inscharen in zo’n perceel al weet dat...

Lees verder

Column De Weideman: Ga zelf eens ergens anders grazen

Vakantie, dat hebben jullie toch wel verdiend! De fosfaatellende heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Even afstand nemen en de boel de boel laten is een goede investering in jezelf en in je bedrijf. Daarna kijk je weer fris tegen de zaken aan. Het is gewoon lekker om je hoofd eens helemaal leeg te maken terwijl je uitwaait op de fiets of respect krijgt voor een berg waar je tegenop wandelt! En als...

Lees verder

Column De Weideman: Weidemelk wereldwijd

Het is toch alweer 10 jaar geleden dat de Nederlandse zuivel Weidemelk introduceerde. Het paste zo mooi en zo logisch bij de vermaarde Nederlandse weidelandschappen die door de eeuwen heen zijn gevormd door de koe. Het is een prachtig gezicht de koeien in dat landschap te zien grazen. Wat natuurlijk meespeelde is dat we zo’n drukbevolkt landje zijn in dubbel opzicht: veel mensen èn veel dieren....

Lees verder

De Weideman: tussendoortje

6 juni 2017 De Weideman: "Tussendoortje" Beste Weidemannen en -vrouwen,Hier duik ik weer even op in je mailbox. Gaat het lekker met de koeien in de wei? Het is weliswaar te droog, maar de koeien kunnen lekker stabiel weiden en nemen veel gras op, waar ze best melk van willen geven! De weidepremies gingen omhoog, de melkprijs gelukkig ook. Als betrokken Weideman wens ik jullie...

Lees verder

Column De Weideman: Emotie verkoopt

Als vakmannen zijn we lekker praktisch en ook heel zakelijk bezig om rationeel gras te telen en zo efficiënt mogelijk de koe dat gras zelf te laten halen. Maar burgers en consumenten zien het mooie plaatje van die groene weides met mooie koppels koeien erin. Ze denken in beelden en wat ze bij die beelden denken en ervaren, dat is puur emotie. Geen wonder dat de koeiendans elk jaar meer publiek...

Lees verder