De Weideman: Laat de schapen je gras niet te kort maken

13 februari 2015

Laat de schapen je gras niet te kort maken

Stempel-Def-V2
Ik heb mijn schaapjes nog lang niet op het droge en de schapenboer die hier zijn beestjes in de weilanden heeft lopen ook niet. Als de koppel in beweging is, hoor ik hoe nat het land nog is.

Winterbeweiding met schapen is nuttig voor het afweiden van lang gras en goed voor de zode. Maar hoe warmer het in het voorjaar wordt en hoe meer schapen er lopen per hectare, hoe meer effect dat heeft op je eerste snede. Zo´n 0,2 tot 1,5 ton minder drogestof en 2 tot 14 dagen groeivertraging, bleek uit onderzoek op de Waiboerhoeve in de negentiger jaren. Hou de schapenboer te vriend als je hem volgend jaar graag weer ziet. Maar hou wel de vinger aan de pols en maak afspraken over graslengte (niet korter dan 5 centimeter) en het moment dat de schapen de wei uit gaan.

Het kleine beetje winterweer van twee weken geleden was niet voldoende om het gras in rust en stilstand te brengen. Dat zie je aan de heldergroene kleur. En als je de schep in de grond steekt blijken de wortels op 15 tot 20 cm diepte nog wit.

Van grasgroei is bij de huidige bodemtemperatuur van 4-5 °C echter geen sprake, dat begint pas bij 6 – 8 graden. Maar het zou best weer een heel vroeg voorjaar kunnen worden.

Maak dus alvast een zorgvuldige keuze welke percelen je het eerst gaat gebruiken voor weiden, zodat je de mestgiften daar straks goed op kunt afstemmen. Na zondag mag er officieel weer mest uitgereden worden. Vroeg bemesten is goed voor een vlotte start van het gras. Maar na zo’n natte en slappe winter is de bodem een dikke pudding, dus wacht op voldoende draagkracht voor het zware materieel.

Kortom, ja daar ben ik weer met mijn FarmWalk-advies: zorg dat je weet wat er speelt in je land en gebruik je hakken en de schep om naar draagkracht en wortels te kijken en waar nodig de afwatering een handje te helpen!

150213 WVM02
Gebruik het vroege voorjaar om nog zoveel mogelijk mollen te (laten) vangen. En controleer de afwatering regelmatig. Water dat langer dan 24 uur op het land staat gaat ten koste van goede grassen. De greppel op de foto heeft een beetje hulp nodig.

PS: Wil je ook aan de slag als weidevakman: geef je dan nu op voor de FarmWalk onder begeleiding van een WeideCoach op www.stichtingweidegang.nl

de-Weideman-Def

logo-zuivelnl