De Weideman: "Weidekalender voor de winter"

4 november 2016

De Weideman: "Weidekalender voor de winter"

Stempel-Def-V2

Tip:
 Mollen hebben het dit najaar reuze naar de zin in je grasland. Ze zitten dit najaar meer bovenin. Het lijkt erop dat er door de droogte minder wormen zijn, zodat ze meer moeten graven om aan hun kostje te komen. Elk nadeel “heb” zijn voordeel: nu ze bovenin zitten zijn ze ook makkelijker te vangen. Vraag je mollenvanger om een tandje bij te zetten.

Tip: Het meest gehoorde voornemen bij (vooral nieuwe) weiders is dat ze volgend jaar de koeien wel bij de eerste snede naar buiten willen doen. Om eenvoudiger aan voldoende weidedagen te komen, maar vooral omdat de start dan beter gaat met smakelijk gras.

Hoe je het grasland dit najaar achterlaat, zo vind je het volgend voorjaar terug. Daar hebben we het vorige week over gehad. Deze week tips hoe je kunt leren van afgelopen seizoen en hoe je in de winter al werkt aan een goede start van het volgende weideseizoen.
Hierbij mijn Weidekalender voor de winter:

Resultaten uit het verleden helpen in de toekomst
Nu je nog vers voor de geest hebt hoe het dit jaar ging kun je mooi je weideseizoen evalueren.
Vijf kapstokken voor terugkijken op je graslandgebruik in 2016:

1.  'Kwartjesmomenten': wanneer was je opgewekt of baalde je over gemaakte keuzes.
  2.  Analyseer het seizoen in drie periodes: voorjaar, zomer, herfst.
  3. Zat er voldoende systeem en ritme in beweiding en afwisseling maaien en weiden.
  4. Per perceel: hoeveel bemesting, weiden, maaien, opbrengst, melkproductie.
  5. Bespreek het met je voorlichter of studieclub en zet verbeterpunten op papier.

Koester goede ontwatering
Drainbuizen, duikers, greppelbuizen nalopen en die zo nodig doorspuiten en greppels frezen is najaar/winterwerk waar je vooral in het voorjaar de baten van pakt. Percelen met slechte ontwatering hebben wellicht drainage of nieuwe greppels nodig. Minder plassen en natte greppels verminderen het risico op leverbot, hoewel dat dit najaar nog meevalt.

Schapen weiden
Een koppel schapen kan in de winter het gras kort maken en de zode verstevigen. Maak afspraken over waar ze lopen en wanneer (en tot hoe lang), zodat je beide weet waar je aan toe bent.

De infrastructuur van de beweiding
Maak als weginspecteur een lijstje van op te knappen plekken in de kavelpaden. Plan wat je wanneer wilt doen. Wellicht uitbesteden aan een handige loonwerker? Die zijn in de winterperiode op zoek naar klussen. Maar denk ook aan drinkwatervoorziening met leiding en bakken.

De paaltjes en de draadjes
Pas de perceelsindeling aan bij je weidesysteem en koppelgrootte; meer en kleinere percelen maken is vaak efficiënter voor goed omweiden. Maak een verbeterslag door de slechte plekken in de afrastering te vernieuwen. Stroomdoorvoer op orde: met geïsoleerde draad onder dammen door. Goed passende en werkende poortgrepen. Een stevige buitendraad en flexibele binnendraad.

20161104 poortgrepen
Dit vind ik een aanrader: automatische poortgreepopener.

Beweidingsplan klaar vóór het bemestingsplan
Het bemestingsplan is een verplichting; maar combineer het met je beweidingsplan. Dan ga je in het voorjaar op maat bemesten naar gebruik. Hoeveel gras is er op de huiskavel, hoeveel vers gras wil je de koeien per dag uit de wei laten halen? Op welke percelen ga je weiden in de eerste snede.

20161104 kalender
De ervaringen zijn nog vers. Evalueer je weideseizoen met hulp van een ingevulde graslandgebruikskalender. Zie voor tips om het grondig aan te pakken de link naar een document van Dynamisch Weiden: Klik hier

20161104 nevelig
Een plaatje om bij weg te dromen. Koeien in een nevelig landschap in het rivierengebied.

Bodemtemperatuur, grasgroei en samenstelling

Bij bodemtemperaturen die daalden naar onder de 10°C ging afgelopen week de grasgroei verder omlaag naar minder dan 10 kg drogestof per hectare per dag. Met de koeien en vooral de pinken kun je alleen nog de grasvoorraad wegwerken, er komt weinig meer bij.
Ook afgelopen week lag de voederwaarde nog rond de 1000 VEM per kg drogestof. Het Ruw Eiwit varieert momenteel tussen de 200 en 250 g/kg ds. Mede door de koudere nachten is het suikergehalte in het gras toegenomen tot 136 g/kg ds. Wat er nog staat is dus van prima kwaliteit.

We spreken elkaar,
de-Weideman-Def