Inschrijving voor FarmWalk 2015 geopend

Leg de focus op gras, doe de FarmWalk
Vandaag is de inschrijving voor FarmWalk-studiegroepen van Stichting Weidegang geopend. Veehouders kunnen zich tot 31 januari inschrijven. Er zijn nog 500 plaatsen beschikbaar voor melkveehouders die het eerste jaar deelnemen.

Nu de koeien weer op stal zijn is het een goed moment om het weideseizoen te evalueren. Wat ging er goed, waar kan het beter en hoe wil je het volgend jaar veranderen? Melkveehouders die meer uit gras willen halen en meer grip op gras willen krijgen, met tevreden koeien en een tevreden boer als resultaat, schrijven zich nu in voor de FarmWalk.

Wat is de FarmWalk?

De FarmWalk is een managementtool voor weidegang met als basis een wekelijkse ronde door het eigen gras. Het levert je meer grip op je gras. Weidegang wordt beter planbaar, ook met grote koppels koeien, automatisch melken of een kleine huiskavel. Er is veel aandacht voor het verhogen van de productiviteit van grasland en de opname van vers gras door koeien. Dit zie je terug in de minerale efficiëntie in de Kringloopwijzer en in het financiële resultaat.

De FarmWalkis afkomstig uit echte graaslanden als Ierland en Nieuw-Zeeland. Sinds 2013 wordt de FarmWalk volop gedaan in Nederland; inmiddels doen ruim 1000 melkveehouders in Nederland de FarmWalk.

Wat houdt deelname in?

Als je meedoet met de FarmWalk dan kom je in groepsverband 5 keer bij elkaar onder leiding van een ervaren en getrainde WeideCoach. Gezamenlijk maken jullie zo in alle stadia van het graasseizoen een ronde door het gras en leren jullie over vakmanschap over gras en beweiden. Je brengt dit direct op je eigen bedrijf in de praktijk in een wekelijkse rondgang door je grasland om op basis daarvan gerichte keuzes te maken voor de komende dagen, weken en maanden.

De FarmWalk is praktisch doen in de praktijk en leren van elkaar in een groep. Het gaat om kijken en meten wat er gebeurt en op basis daarvan beslissen en doen. Voor iedere fase van het weideseizoen zijn er tips, aandachts- en beslispunten. Je leert praktische hulpmiddelen te gebruiken, zoals de schop, de boor, de graslandgebruikskalender, de graslandhoogtemeter, het bemestings- en beweidingsplan en natuurlijk je eigen handen, ogen en neus.

Praktisch

• Je kunt je als melkveehouder inschrijven op https://www.stichtingweidegang.nl/demo/farmwalk.html
  •  Bij je inschrijving kun je, indien je dat wenst, aangeven bij welke WeideCoach je in de groep wilt.
  •  Je zult voor de eerste keer in groepsverband samenkomen in februari/maart
  •  De eigen bijdrage is € 250 en is voor 5 bijeenkomsten.