Op het scherpst van de snede: Weelde aan weidegras via slim stripgrazen

Stripgrazen lastig? Welnee zegt Wout Huijzer in de 13e video van 'Op het scherpst van de snede'. Okay, je moet in zijn geval twee keer per dag de voor- en achterdraad verzetten. Maar de voordelen zijn legio. “Wil je de meeste grasgroei en het meeste vers weidegras in de koe, dan is dit het ideale systeem.” Hoofd weidecoach Bert Philipsen vertelt kort en bondig hoe dit systeem ook voor jou kan werken.

Halverwege de video blijkt hóe gedreven Wout Huijzer is met stripgrazen. Op de vraag hoe hij de weidegangplanning rond zet, beent hij licht voorover gebogen naar de grashoogtemeter. Hij banjert met grote stappen naar de volgende strook gras waar de koeien ’s avonds in mogen en laat zien hoe hij de grasgroei wekelijks monitort om daarna de grashoogtedata in de Feed Wedge te zetten. Gewoon doen; dat straalt hij uit. Hij past al ruim 15 jaar stripgrazen toe, wat hij treffend samenvat in: de koeien kort in een strook en snel er weer af. “Je moet het gras zo kort mogelijk pesten.” Huijzer boert met zijn vrouw Nely en zoon Martijn in het Noord Groningse Zeerijp. Ze hebben 115 koeien op een huiskavel van 50 ha en een veldkavel van 20 ha.

Veel voordelen!

De verkaveling bij Huijzer leent zich goed voor stripgrazen: een lang recht kavelpad, waardoor hij betrekkelijk eenvoudig stroken kan aanbrengen met een voor- en achterdraad. De voordelen van dit in zijn en Bert Philipsen’s ogen ultieme beweidingssysteem zijn:

• Veel melk uit weidegras. 10 – 12 kg ds/koe/dag bij dag en nacht weiden kan prima.
  • 10 – 20% meer opbrengst van je land
  • Vlakke melkproductie. De koeien krijgen 2x dag telkens een vers blok van ca. 1 ha
  • Snelle hergroei. “Je pest het gras maar heel kort en daarna kan die volop aan de groei.”
  • Flexibel systeem. De oppervlakte van de strip kun je altijd aanpassen aan de groeiomstandigheden. In combinatie met maaien, dat volledig in dienst staat van beweiden, is de puzzel altijd optimaal te leggen.
  • Constant hoge grasopname over een lange periode .

Veel werk? “Als je het een beetje slim doet valt dat best wel mee. En het levert je ook veel op. En als ik veel gras in de wei in de koeien krijg, heb ik thuis ook weer minder werk!”

Succesvol stripgrazen

Volgens Bert Philipsen zijn er 5 zaken waar je rekening mee moet houden om stripgrazen succesvol toe te passen:

• Geef koe elke dag dezelfde kwaliteit Bladstadium 2,5 á 3. Dan is het gras 14 – 16 cm en staat er 1400 – 1500 kg ds per hectare.
  • Corrigeer in het land, niet in de stal. Dat doe je door te variëren in de grootte van de strip, afhankelijk van de groeiomstandigheden. En door meer of minder te maaien.
  • Geef bij dag en nacht weiden koe 1 are/koe/dag (1 are = 100m2, bij 100 koeien is dit 1 hectare/dag). Bij alleen overdag weiden de helft: ½ are/koe/dag (½ are = 50m2, bij 100 koeien is dit ½ hectare/dag).
  • Gebruik minimaal 40 stroken (denkbeeldige percelen). Die heb je nodig omdat het drie weken kost tot er weer voldoende droge stof in de strook staat en voldoende kunnen maaien voor wintervoorraad en etgroen
  • Zet maaien in dienst van beweiden zodat je altijd schoon en vers gras aanbiedt. In principe 2, maximaal 3 keer weiden en dan een keer maaien.

Wekelijkse farmwalk

Om de koeien elke dag dezelfde kwaliteit gras voor te schotelen, moet je wel weten hoeveel er staat. Niet alleen in de strook waar de koeien morgen lopen, maar ook in de strook van volgende week en de week daarna. Om dat altijd actueel in beeld te hebben, loopt Huijzer elke week met zijn grashoogtemeter door al zijn percelen (farmwalk). De grashoogtedata laadt hij in de Feed Wedge, die in een overzichtelijke grafiek laat zien in hoeverre de grashoogtes in de diverse percelen zich verhouden tot de grasbehoefte.

Tot slot breekt Wout Huijzer een lans voor stripgrazen: “Heb je een goede huiskavel waar je goed kunt weiden, wil je veel melk uit gras produceren, dan is stripgrazen eigenlijk het ideale systeem.” Bert Philipsen voegt daar aan toe: “Dit systeem is voor bedrijven die de laatste kilo gras van een hectare af willen halen. Met de juiste mindset en wekelijks een rondje in je weidepercelen krijg je veel terug!”

Wil je meer informatie over stripgrazen?

• In onderstaande video van VeeteeltGras wordt uitgelegd hoe de feedwedge werkt.
  • Op deze pagina van Groen Kennisnet staat onder andere informatie over de inzet van de feedwedge bij omweiden.

Groet, Projectteam Grip op Gras

Stichting Weidegang | +31 23 23 020 23 | Nieuwe Gracht 3, 2011 NB Haarlem | www.stichtingweidegang.nl |