Skip to main content

Weidemelklogo ook beschikbaar voor buiten Nederland geproduceerde zuivelproducten

Het weidemelklogo van Stichting Weidegang komt per 1 januari 2016 ook beschikbaar voor buiten Nederland geproduceerde zuivelproducten die voldoen aan de criteria van weidezuivel.

Hiermee geeft Stichting Weidegang invulling aan de wens van deelnemende supermarkten om de productie-eisen voor weidezuivel uit andere landen op dezelfde manier te borgen als Nederlandse weidezuivel. Het gebruik van het Weidemelklogo door marktpartijen blijft onlosmakelijk gekoppeld aan het toepassen van het borgingssysteem van de Stichting.

Het Weidemelklogo is in 2007 geïntroduceerd door het huidige FrieslandCampina om weidegang van koeien in Nederland te stimuleren en de producten gemaakt van weidemelk herkenbaar te maken voor de handel en de consument. Weidezuivel is zuivel gemaakt van melk van koeien die jaarlijks ten minste 120 dagen, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. In 2012 is het logo overgedragen aan Stichting Weidegang. Sindsdien kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten voor hun huismerk gebruik maken van het weidemelklogo. Hiervoor wordt de productie van weidezuivel onafhankelijk geborgd.

In andere West-Europese landen is weidegang van koeien in toenemende mate ook een belangrijk maatschappelijk thema. Inmiddels is in Duitsland al weidemelk op de markt geïntroduceerd. In het kader van het stimuleren van weidegang van koeien vindt de Stichting het belangrijk dat er eenduidig over weidegang van koeien en weidezuivel-producten wordt gecommuniceerd en dat het weidemelklogo de consument en maatschappelijke organisaties dezelfde garanties biedt.