De Weideman: Weidemelk breekt internationaal door

Weidemelk breekt internationaal door

Hebben jullie het ook gelezen? Het Belgische Milcobel voert een echte weidepremie in van 25 cent per honderd liter. Niet zo hoog dus, maar bij een miljoen kg melk wel vijf keer zoveel dan de huidige onkostenvergoeding van slechts €500,-. Ik was benieuwd wat daarachter zit.

Nou, dat is te zien in de supermarkten. De grote namen in België zijn Delhaize, Colruyt en Lidl. Die hebben inmiddels allemaal met onze Stichting Weidegang afgesproken dat ze het Weidemelklogo mogen gebruiken. Ze zijn druk bezig om meer melk, karnemelk, chocolademelk, yoghurt en kaas van weidemelk in hun winkels te krijgen. Blijkbaar zijn ze ervan overtuigd dat Belgen het net als Nederlanders prettig vinden om zuivel te eten en te drinken van koeien die een deel van het jaar staan te grazen in weilanden met mals vers gras.

Het is deel van een wereldwijde opmars van weidemelk. Al veel langer gaat er Nederlandse kaas met het weidemelklogo naar consumenten in vijftien Europese landen en sinds kort ook naar de Verenigde Staten en Canada. En de Duitsers en Fransen hebben inmiddels ook een eigen weidemelklogo. Het Duitse initiatief in de deelstaten Niedersaksen en Sleeswijk Holstein heet Pro Weideland. In het Franse Bretagne hebben ze het Lait de Pâturage genoemd. Wat dan opvalt is dat zowel de Duitsers als de Fransen wel heel goed gekeken hebben hoe wij het hier in Nederland in de markt hebben gezet en hebben georganiseerd.

Ierland is als weidegang-land bij uitstek niet achtergebleven en heeft een eigen weidemelklogo. Ze exporteren veel boter naar Duitsland. Als je dan eens in een Rewe-supermarkt gaat kijken, vindt je daar verschillende logo’s in de schappen: Pro Weideland, ons weidemelklogo, het Ierse logo voor weidegang en tenslotte nog het eigen logo van Bel op de Nederlandse Leerdammer kaas. Daarnaast zijn de grote supermarkten in heel Duitsland met een groot project aan de slag om na vlees ook alle keurmerken voor zuivelproducten in te delen voor dierenwelzijn. Op verpakkingen van melk, kaas en andere zuivelproducten komen één, twee, drie of vier sterren om het kiezen voor dierenwelzijn makkelijker te maken. Weidegang scoort daar goed in en wordt voor de Duitse markt daarom belangrijker.

Om een lang verhaal in één zin samen te vatten: weidemelk, waar we twaalf en half jaar geleden mee zijn begonnen is al lang geen Nederlands dingetje meer en begint als zuivelconcept internationaal echt door te breken!

de Weideman Def