De Weideman: In vijf stappen met je koeien naar buiten

Overweeg je (weer) te starten met weiden? Bij Stichting Weidegang hebben ze een stappenplan voor je gemaakt op basis van de duizend Nieuw Weiders die je voor zijn gaan. Allemaal melkveehouders met een grote of kleine koppel, met ruime, maar ook met een krappe huiskavel en met een melkstal of een automatisch melksysteem.

Als je weer met je koeien de wei in wil is de 1e stap om te kiezen. Wil je gelijk met alle melkkoeien de wei in om ook de weidepremie mee te pakken of ga je eerst een jaartje oefenen met je jongvee.

Heb je gekozen dan moet je daarna, in de 2e stap, kijken hoe je bedrijf daarvoor gaat inrichten. Wil je het eenvoudig houden maar wel goed doen kies dan voor Nieuw Nederlands Weiden. Maak daarvoor met Google maps een kaartje van je huiskavel en kijk hoe je het met flexibele draadjes percelen van gelijke grote kan indelen. Ga  ook al een keer zelf het rondje lopen dat koeien van stal naar de wei maken en ruim zoveel mogelijk hindernissen voor jezelf en je koeien op. Dat is extra belangrijk als de koeien met vrij koeverkeer het rondje zelf maken. Koeien hebben bijvoorbeeld echt een hekel aan haakse hoeken.

Stap 3 is de voorbereiding voor de grote dag dat staldeuren open gaan. Kies hiervoor een eerste beweidingsplatform met vier tot zes percelen die goed omheind zijn, dichtbij de stal liggen en niet vertrappingsgevoelig zijn. Bemest deze percelen minimaal 6 weken daarvoor met niet meer dan 20-25 m3 per ha. Bereidt ook je koeien voor op de nieuwe omgeving met veel ruimte en licht. Dat kan in goed afgesloten wei of gewoon twee of drie dagen in een lege sleufsilo waar ze ook alvast kennismaken met het schrikdraad.

Stap 4 is het minste werk maar wel moeilijkste: gewoon doen. Zowel je koeien als je zelf moeten natuurlijk gewoon even wennen. De beste manier om je koeien te leren dat hun vreten in de wei staat is om niet te reageren als ze bij de draad gaan staan  zeuren. Mijn stelregel is dat je dan binnen  een maand de koeien heb opgevoed. Voor de melkveehouder zelf duurt het vaak een heel weideseizoen eer dat hij er echt aan gewend is...

De 5e stap doe je pas in tweede weideseizoen: fine tunen. Nog wat meer sturen met de bijvoeding, je huiskavel of tijd inrichten voordat je met je koeien naar buiten gaan. Allemaal om zoveel mogelijk gras rechtstreeks om te zetten in melk. Hiervoor is het handig om aan eind van het eerste weideseizoen gelijk een wensenlijstje voor het tweede jaar te maken.

Wil je meer weten over dit stappenplan: kijk dan op www.stichtingweidegang.nl/stappenplan. Naast de vijf stappen staan er ook nog zes tips in. Een andere mogelijkheid is om een op maat gemaakt stappenplan door je eigen WeideCoach te laten uitwerken. Dit jaar kan dat nog met subsidie. Wat wil je nog meer!

de Weideman Def