Skip to main content

Column De Weideman: Emotie verkoopt

Als vakmannen zijn we lekker praktisch en ook heel zakelijk bezig om rationeel gras te telen en zo efficiënt mogelijk de koe dat gras zelf te laten halen. Maar burgers en consumenten zien het mooie plaatje van die groene weides met mooie koppels koeien erin. Ze denken in beelden en wat ze bij die beelden denken en ervaren, dat is puur emotie.

Geen wonder dat de koeiendans elk jaar meer publiek trekt. Sommige veehouders bouwden voor 2000 (!) toeschouwers een tribune om ze een mooi uitzicht te geven en de drukte in goede banen te leiden.
Als nuchtere vakman ben je daar misschien verbaasd over, als modern ondernemer zou je hart ervan op kunnen springen. Grote merken in de voedingsmiddelenindustrie zijn gebouwd op emotie. En net zoveel waard als de tastbare en zichtbare hardware van hun fabrieken. Want als mensen een goed gevoel krijgen van je product kun je een hogere marge realiseren.

In weidegang komen zo ongeveer alle consumententrends samen. Koeien in de wei zijn in de eerste plaats goed voor de gunfactor van Nederlandse burgers om op éénderde van de oppervlakte van dit kleine landje te mogen ondernemen. Maar weidegang is meer. Voor consumenten is weidegang symbolisch voor goede zorg voor de koeien. Niet dat koeien het op stal niet goed kunnen hebben. Maar als ze in de wei lopen hoef je niks meer uit te leggen.

Meer dan ooit spelen natuurlijkheid en authenticiteit een rol bij het doen van boodschappen in de supermarkt. En weidegang heeft beide heel sterk in zich! Het valt mij op dat Albert Heijn zijn nieuwe positionering begint met TV spotjes over kaas van weidemelk.

Voor onze Chinese consumenten telt na alle schandalen met melk maar één ding boven alles: transparantie. Daarvoor heb je strikte kwaliteitssystemen nodig. Maar een kwaliteitsstandaard roept geen warme gevoelens op. Dat vraagt om een symbool, een sterk beeld dat als vanzelf vertelt dat de productie helemaal in orde is. Koeien grazend in mals gras vormen het perfecte beeld: je ziet in één oogopslag waar de koe haar melk van maakt. Daar kan geen verhaal tegenop.

Dus, vakmannen, haal gerust weer alles uit de kast om zoveel mogelijk vers gras in de koe te krijgen. Vergeet ondertussen niet te genieten van al dat moois om je heen. En van het feit dat je daarmee bouwt aan een sterk merk. Het merk van Nederlandse zuivel, waar melkveehouders in de rest van de wereld stikjaloers op zijn. Omdat ze zien dat het onze melk meer waard maakt. Kortom: emotie, die zich vertaalt in harde euro’s!

We spreken elkaar,

de Weideman Def

 

logo zuivelnl

De Weideman wordt mogelijk gemaakt door ZuivelNL