Robotmelken combineren met weidegang: het kan! Stichting Weidegang heeft samen met o.a. robotfabrikanten en Wageningen UR systemen ontwikkeld om robotmelken goed te kunnen combineren met weidegang.

Item7Vijf concepten voor automatisch melken en weiden
De concepten beschrijven diverse bedrijfssystemen waarmee je als melkveehouder met een AMS goed kunt weiden. Ze bieden houvast in het maken van keuzes voor alledag en laten zien aan welke knoppenje kunt draaien om de beweiding voor jouw situatie te optimaliseren.

Bestellen:Via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. kunt u onder vermelding van uw naam, adres en aantal, de concepten bestellen.

Item9Volle bak op symposium Robot & Weiden, 28 okt 2015
De 300 bezoekers hadden de primeur van de Robot & Weiden concepten. Projectdeelnemers vertelden over hun ervaringen en men kon verschillende workshops volgen. Dat Robot & Weiden kan werd op deze dag door de aanwezigen massaal bevestigd. Lees hier een verslag van de dag.
Item8Adviesteamwijzer
Werken in een adviesteam zorgt voor beter doordachte oplossingen, adviezen die elkaar versterken en op elkaar afgestemd zijn en een betrokken groep van adviseurs die helpt om beweiden met AMS te realiseren. Wij laten zien hoe u dit aan kunt pakken.
Item6Deelnemer aan het woord
In deze video vertellen Tonny en Jasper Groot Koerkamp uit Harfsen over hun ervaringen met robotmelken en weidegang. Ze passen roterend standweiden toe en zien dat de koeien graag naar buiten gaan en veel weidegras vreten.
Item3Zelftest
De Weideman heeft de zelftest Wat voor type weider ben jij? gemaakt voor de deelnemers. Het geeft hen inzicht in de wijze waarop ze keuzes maken en wat hen bezighoudt rondom de uitvoering van weidegang. Tot slot krijgen ze van de Weideman een aantal gerichte tips.
Item1Interview 'Als er een deur in de stal zit, dan kan het’
Weiden bij robotmelken gaat niet vanzelf. Maar: waar een wil is, is een wei! Lees hier het interview met Wageningen UR Livestock Research experts Maarten Vrolijk en Bert Philipsen.
Item5Enquêtes
De eerste enquête laat o.a. zien waarom deelnemers weiden en een AMS hebben aangeschaft. Uit de tweede enquête blijkt o.a. dat bijna de helft van de deelnemers met hun bedrijfsintensiteit meer weidegras opname kan realiseren dan verwacht. in de derde enquête wordt de conclusie dat Robot & Weiden kan massaal ondersteund.

Robot & Weiden is gefinancierd door ZuivelNL.