Nieuwsberichten

Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten van Stichting Weidegang? Meld u aan voor onze nieuwsberichten.

6 mei 2015 - De Nederlandse melkveehouderij behoort tot de efficiëntste ter wereld. De melkproductie per koe speelt daar een grote rol in. Met fokkerij, voeding en huisvesting, maar vooral ook het vakmanschap van melkveehouders, hebben we sinds de jaren zestig de gemiddelde melkproductie van koeien weten te verhogen van 4500 naar ruim 8000 kilo.

Kunnen we dat ook met gras? Gras is de tweede belangrijke productiefactor op een melkveebedrijf. Vanuit zonlicht, mineralen en water produceert gras, in samenwerking met wormen en micro-organismen in de bodem, ruwvoer voor onze koeien. En elke kilo voer die je zelf teelt hoef je niet aan te kopen. Reken even mee: gemiddeld produceren we in Nederland zo’n tien ton drogestof per hectare. Als melkveehouders telen we op 700 duizend hectare gras. In totaal is dat goed voor een productie van zo’n 7 miljoen ton drogestof. De productiewaarde daarvan is een kleine miljard Euro. Als je de Vemmen en kilogrammen eiwit wilt aankopen uit andere voedermiddelen ben je zelfs 1,3 miljard Euro kwijt.

Als we de productie van ons grasland met de helft weten te verhogen naar 15 ton per hectare kunnen we dus zo’n half miljard aan kosten besparen. Dat is €25.000 per bedrijf! Realistisch of onrealistisch? Theoretisch is 22 ton de hoogst haalbare opbrengst. Op proefvelden wordt tot ruim 16-18 ton drogestof geoogst. Natuurlijk zijn de omstandigheden voor grasproductie niet overal zo optimaal als op een proefveld. Op sommige percelen is het te nat, op andere te droog. En er zijn percelen waar niet optimaal bemest kan worden of waar natuurdoelstellingen op liggen. Maar zelfs als je hier rekening mee houdt, is 50% verhoging in bijvoorbeeld 10 jaar zeker mogelijk, zeggen Wageningse onderzoekers.

De eerste stap hiervoor is investeren in vakmanschap. Net als dat je elke avond een ronde door je stal maakt, ga je één keer per week een ronde maken over je percelen. Gericht kijken, meten, beslissen en doen om je gras optimaal te verzorgen en er meer uit te halen. Voor het geld hoef je het dus niet te laten!

We spreken elkaar, De Weideman
PS Wil je ook aan de slag als weidevakman: ik geef elke week een actuele tip op www.melkvee.nl